Illustrasjonsfoto: Vadsø flyplass
Sunniva Tønsberg Gaski/TFFK
– Det stiller jeg meg fullt og helt bak, sier fylkesråd for samferdsel, Kristin Rajala (Ap).
Fylkesråden adresserer alle oppslagene i media siste tiden som tar for seg prisene på flybilletter i Troms og Finnmark.
Kristin Rajala (Ap), konstituert fylkesråd for samferdsel.
Sunniva Tønsberg Gaski/TFFK
– Det er ingen tvil om at her har Staten en jobb å gjøre, sier fylkesråden.
Rajala anerkjenner at flyrutedriften i fylket er kompleks.
– På den ene siden er billettprisen i FOT-ruter styrt av Staten, mens man i tillegg har en mengde kommersielle ruter (Tromsø-Vadsø, Tromsø-Kirkenes, Tromsø-Alta og Tromsø-Hammerfest) der billettprisen styres av flyselskapet, forklarer hun.
– Men om Staten skal senke prisen på hele kortbanenettet, så må de kommersielle rutene også tas inn i FOT-nettet, forklarer hun videre.
Hurdalserklæringen
– Regjeringen Støre har lovet gjennom Hurdalserklæringen at de skal «Sikre lavere priser og flere avganger på kortbanenettet. Målet er en halvering av prisene på FOT-rutene.» Dette må de følge opp, uttaler fylkesråden.
Hun legger til at de bør vurdere hvorvidt de kommersielle strekningene også skal inkluderes i FOT-ordningen.
– Det at bare rundt 30 prosent av kapasiteten om bord på flyrutene i Finnmark benyttes, bør jo være et godt insentiv for å senke prisene, og gjøre flyreisene mer tilgjengelig for folk, sier Rajala.
Fly er kollektivtransport i regionen
– På grunn av svært lange avstander er dessverre ikke annen kollektivtransport og bil reelle alternativ i mange tilfeller. Det er på tide at vi får et skikkelig løft for mobilitet i nord, som lettere kan binde sammen Nord-Norge både internt og med resten av landet. Dette er viktig for både næringsliv, privatpersoner og transport til og fra nødvendige helsetjenester, avslutter fylkesråden for samferdsel.