Med bakgrunn i Hurdalsplattformen som fastslår at regjeringen skal gjennomføre en konseptvalgsutredning med mål om å realisere utbygging av Nord-Norgebanen, har Regjeringen Støre via samferdselsdepartementet gitt Jernbanedirektoratet i oppdrag å utvikle Konseptvalgsutredning for Nord-Norgebanen (KVU Nord-Norgebanen).
Der Konseptvalgsutredning for transportløsninger i Nord-Norge (KVU Nord-Norge) inkluderer alle transportformer på overordnet nivå, skal KVUen skal utrede ulike konseptuelle jernbaneløsninger mellom Fauske og Tromsø, som i ulik grad svarer på behov for næringstransporter/gods og persontransport.
KVUen avgrenses geografisk til Fauske– Narvik–Tromsø, med mulig arm til Harstad, og må ses i sammenheng med tilstøtende jernbanestrekninger som Ofotbanen og Nordlandsbanen.
I oppdraget fra samferdselsdepartementet fremgår det blant annet at det skal beskrives hvordan en trinnvis utbygging kan gjennomføres.
Konsekvenser for andre deler av jernbanenettet, både på norsk og svensk side, skal også vurderes i utredningen.
Utredningen skal koordineres med Statens Vegvesens Konseptvalgsutredning for transportløsninger i Nord-Norge, men selv om utredningene skal overlappe noe, har de to ulike formål, der en for KVU Nord-Norgebanen skal utarbeide en grundigere analyse av hvilket jernbanekonsept mellom Fauske og Tromsø som er mest aktuelt å gjennomføre.
Analysen må derfor inneholde vurderinger av behovet i ulike markeder, herunder godstransport, effektiv kollektivtransport i bo- og arbeidsmarkedsregioner, lengre pendlerreiser til og fra større kompetanse- eller arbeidsplassintensive tyngdepunkt, regionale og lange fritidsreiser og turistreiser.
En sammenstilling av disse vurderingene skal kunne benyttes til å finne den mest aktuelle jernbaneløsningen for det transportbehovet jernbanen kan betjene i Nord-Norge, og hva en slik løsning vil innebære av effekter, konsekvenser og kostnader.
Les Troms og Finnmark fylkeskommunes innspill til KVU Nord-Norgebanen her (PDF, 196 kB)
Les mer om utredningen her