Innovasjonspartnerskap er en ny anskaffelsesprosedyre som skal legge til rette for økt nytenkning og innovasjon. Innovasjonspartnerskap tar utgangspunkt i et offentlig behov og er et offentlig-private partnerskap der norske kommuner og etater går sammen med næringslivet for å sammen utvikle helt nye løsninger på dagens og fremtidens samfunnsutfordringer. Et innovasjonspartnerskap er både en juridisk anskaffelsesprosedyre forankret i Lov om offentlige anskaffelser og en arbeidsmodell for dialog og innovasjonssamarbeid med næringslivet.
Målet er at oppdragsgiver og leverandørmarkedet skal samarbeide om å utvikle helt nye produkter og løsninger som ikke finnes på markedet i dag. Ved innovasjonspartnerskap kombinerer man utviklingsfasen og det senere kjøpet i én og samme kontrakt. Anskaffelsen skal bidra til ny verdiskaping og vekst i næringslivet.
Prosjektets faser
Fase 1 – Behovsavklaring – (høsten 2020)
Fasen hadde som formål å avdekke fylkeskommunens og andre interessenters behov. I fasen skulle innovasjonspotensiale spisses. Prosjektet var i dialog med andre vegeiere, sluttbrukere, veibrukere etc. for å få avdekket hvilke behov og utfordringer som måtte tas hensyn til og løses.
Fase 2 – Markedsdialog (januar 2021 – mai 2021)
I denne fasen var vi i dialog med næringslivet og potensielle leverandører for å drøfte problemstillingene. Gjennom denne dialogen var det ønskelig at næringsaktørene kom med innspill til mulige utviklingsløp og eventuelle utfordringer i prosjektet. I tillegg var det et mål at ulike leverandører kunne finne sammen for å utvikle en bedre, helhetlig løsning.
Aktiviteter gjennomført i denne fasen:
- Informasjonsmøte/webinar i samarbeid med ITS Norway 8. januar
- Digital dialogkonferanse 27. januar.
- Én-til-én møter med leverandørene for ytterligere dialog og forslag til løsninger.
- Matchmaking – konferanse, der bedriftene fikk mulighet til å finne sammen for å utvikle felles løsninger.
Fase 3 – Konkurranse (mai – oktober 2021)
Konkurransen ble utlyst på Doffin i mai 2021. I denne fasen ble de mest egnede samarbeidspartnerne for prosjektet valgt ut.
Fasen besto av følgende aktiviteter:
- Kunngjøring av konkurransen
- Prekvalifisering
- Innlevering og presentasjon av tilbud
- Forhandling (uke 35 – 40)
- Innlevering av endelig tilbud
- Evaluering
- Kontraktsinngåelse (oktober 2021)
Etter gjennomført markedsdialog var det 19 leverandører som leverte anmodning om å få levere tilbud (prekvalifisering). Syv av disse ble valgt ut til å få levere tilbud i konkurransen og tilbydd tilbudsbefaring til vårt testområde. Etter tilbudsfristens utgang ble det gjennomført forhandlinger og de utvalgte leverandørenes tilbud ble evaluert. Etter forhandlingene ble endelig evaluering av tilbudene foretatt, og partnerskapskontrakt ble tildelt.
Fase 4 – Utvikling og testing (desember 2021 – oktober 2023)
I denne fasen arbeides det med utvikling i form av delleveranser. I samarbeid med valgt leverandør utvikles og testes deres løsning vinteren 2022-23 i Holmbuktura (ca. en times kjøretur utenfor Tromsø), som testområde. Produktet videreutvikles underveis og oppdragsgiver evaluerer til slutt løsningen for godkjenning.
Fase 5 – Kjøp (høst 2023)
Målet er at endelig produkt skal være klar til kommersialisering og anskaffelse høsten 2023.