Under sitt besøk fikk kunnskapsminister Tonje Brenna fikk hilse på flere av elevene som har samiskundervisning ved Kongsbakken videregående skole i Tromsø.
Loga sámegillii
Kunnskapsministeren fikk innblikk i hvordan undervisning på samisk fungerer da hun møtte elever og lærere ved Kongsbakken videregående skole sammen med fylkesrådsleder Kristina Torbergsen (Ap) og fylkesråd for kunnskap og integrering Bjarne Rohde (SV), tirsdag 25. oktober.
Samiske læremidler var tema for besøket.
– Vi trenger fortgang i utvikling av samiske læremidler. Det er nødvendig for å gi våre samisktalende elever et godt undervisningstilbud, sier fylkesrådsleder Torbergsen (Ap).
– Vellykket prosjekt
Kongsbakken er en av fire ressursskoler for samisk opplæring i Troms og Finnmark fylkeskommune. Som ressursskole har de et særskilt ansvar for å samkjøre læreplanene i norsk og samisk i hele Troms.
Skolen jobber for tiden med å utvikle samiske læremidler i naturfag gjennom et prosjekt i samarbeid med NDLA (Nasjonal digital læringsarena).
Rektor ved Kongsbakken videregående skole, Tonje Holm, forteller at prosjektet er vellykket.
– Vi ser at dagens læremidler som i stor grad utvikles i sør har for liten forståelse for samiske perspektiver. Vårt mål er at elevene skal oppleve at opplæringa bygger på og viser samiske verdier og samisk kultur og samfunnsliv.
– Det er stort behov for flere læremidler på samisk. Utfordringen er å ha nok oversettere, og derfor er det spennende å høre om prosjektet Troms og Finnmark fylkeskommune har satt i gang. Vi må være åpne for å jobbe på nye og kreative måter for å få mange nok og gode nok læremidler på samisk, og dette prosjektet er til stor inspirasjon for det arbeidet, sier kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap).