Å ta inn lærlinger i din bedrift er både gunstig for samfunnet og egen virksomhet.
Det gjør det mulig for flere ungdommer å ta fagbrev, og på den måte sikre framtiden til egen bransje, samtidig som det bidrar til en kontinuerlig faglig fornyelse blant øvrige ansatte.
Slik søker du
Det er mulig å søke om godkjenning som lærebedrift på to måter:
- Søke om godkjenning som lærebedrift gjennom et opplæringskontor
- Søke om godkjenning som frittstående lærebedrift
Slik søker du gjennom et opplæringskontor
Ta kontakt med et opplæringskontor som tilbyr opplæring innenfor deres fagområde. Opplæringskontoret tar seg av søknadsprosessen for å bli lærebedrift.
Et opplæringskontor er bindeleddet mellom bedriften, lærlingene og fylkeskommunen.
Opplæringskontoret tar seg av det administrative ved å ha lærlinger i bedriften, og tar seg av rekruttering, kvalitetssikring av opplæring og deltar på oppfølgings- og vurderingsmøter.
Finn ditt opplæringskontor her
Slik søker du om å bli frittstående lærebedrift
For å bli godkjent som frittstående lærebedrift skal søknaden inn til Yrkesopplæringsnemnda før fylkeskommunen kan godkjenne dere som frittstående bedrift.
For å behandle søknaden om godkjenning som frittstående lærebedrift må det sendes inn:
- Søknadsskjema
- Gyldig dokumentasjon på faglig leder (gyldig dokumentasjon er fag- eller svennebrev, dokumentasjon på høyere utdanning eller attest fra arbeidsgiver på minst 5 år relevant arbeidserfaring).
- Intern plan for opplæring i aktuelt lærefag etter Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Se gjeldende læreplaner her
- En beskrivelse av internt kvalitetssikringssystem. Se detaljert informasjon under.
En beskrivelse av oppfølgingen av lærlinger i bedrift:
- Hvilke rutiner har dere for å ta imot en ny lærling?
- Hvordan er sikkerheten til lærlingen ivaretatt i bedriften?
- Hvem kan lærlingen kontakte dersom det oppstår utfordringer i læreforholdet?
- Hvordan skal lærlingen dokumentere opplæringen?
- Hvem har ansvar for det administrative rundt det å ha en lærling, slik som å tegne lærekontrakter, gjennomføre halvårsvurdering, oppmelde til fag- og svenneprøve, med med.
En bekreftelse på at dere har nødvendig utstyr og produksjon for å gi opplæring i lærefaget, herunder svar på følgende spørsmål:
- Tilfredsstiller arbeidsoppgavene kompetansemålene i læreplanen?
- Hvilke tiltak har dere for å heve kompetansen til faglig leder og instruktør?
Finnmark
Her finner du digitalt søknadsskjema for søknad om å bli godkjent som frittstående lærebedrift.
Troms
All dokumentasjonen sendes til fylkeskommunen via eDialog
Mer informasjon
I Troms må faglig leder i lærebedriften gjennomføre et e-læringskurs for nye lærebedrifter og et samlingsbasert dagskurs. I Finnmark må faglig leder i lærebedriften gjennomføre et samlingsbasert dagskurs for nye lærebedrifter.
Det anbefales også å gjennomføre Utdanningsdirektoratets kompetansepakke for «nye læreplaner for lærebedrifter». I kursene får faglig leder en gjennomgang av lærebedriftens oppgaver og plikter, med et spesielt fokus på faglig leders rolle.
Her finner du mer om kursene for faglige ledere
Lærebedrifter skal utvikle en intern plan for opplæringen, jf. opplæringsloven § 4-4. Den interne planen for opplæring skal ta utgangspunkt i bedriftens arbeidsoppgaver og vurdere hvordan de samsvarer med kompetansemålene i læreplanen. Lærlingen bør få jobbe med de arbeidsoppgavene som best dekker kompetansemålene i læreplanen.
Hensikten med planen er:
- å vise sammenhengen mellom kompetansemålene i læreplanen og arbeidsoppgavene i bedriften,
- å gi lærlingene og lærekandidatene mulighet til å involvere seg i og følge opp sin egen opplæring
- dersom mulig, å tidfeste gjennomføring av opplæring, halvårssamtaler og vurderingssamtaler, kurs, tester osv.
- å bidra til å gjøre læretiden forutsigbar og systematisk for lærling/lærekandidat og bedrift.
Se gjeldende læreplaner her
Opplæringen dokumenteres underveis i lærlingens opplæringsløp og oppsummeres som grunnlag for den obligatoriske halvårsvurderingen. Det kan være nyttig at lærlingen dokumenterer sitt læringsarbeid og sin kompetanse for å lære av arbeidet i etterkant. For eksempel gjennom faglige samtaler rundt dokumentasjonen og for at du skal kunne vurdere kvalitet på det faglige arbeidet og lærlingens kompetanse (for eksempel bildebasert dokumentasjon).
Det skal gjennomføres halvårsvurderinger sammen med lærlingen eller lærekandidaten. Halvårsvurderingen er del av underveisvurderingen, men samtidig et formelt stoppunkt i opplæringen.
Vurderingen skal sikre lærlinger informasjon om hvor langt de har kommet i forhold til det de må kunne ved slutten av læretiden i henhold til kompetansemålene i læreplanen og lærebedriftens interne plan for opplæring.
Her finner du viktige skjemaer for lærebedrifter (Finnmark)
Her finner du viktige skjemaer for lærebedrifter (Troms)
Årlig rapportering til fylkeskommunen om opplæringen av lærlinger, lærekandidater eller kandidater for fagbrev på jobb. Faglig leder vil motta e-post for å svare på den årlige rapporteringen.
Det oppfordres også til å svare på lærebedriftsundersøkelsen, for å bidra til å øke kvaliteten i opplæringen.
Fylkeskommunen betaler tilskudd til bedrifter som tar inn lærlinger, praksisbrevkandidater, lærekandidater og kandidater for fagbrev på jobb. Tilskudd utbetales to ganger i året til lærebedrifter som har eller har hatt aktive kontrakter i tilskuddsperioden.
Tilskuddet er ikke søkbart, men utløses automatisk for hver kontrakt om opplæring i bedrift som er godkjent. Satsene er bestemt av Utdanningsdirektoratet.
Les mer om tilskuddsordningen her
Les mer om ansvaret for oppfølging av lærlinger på nettsiden til Utdanningsdirektoratet