§ 3 Regler om orden og elevens plikter
Formålet med vurdering i orden og oppførsel er å fremme sosial læring, bidra til et trygt og godt skolemiljø og å gi informasjon om orden og oppførsel. Grunnlaget for vurdering i orden og oppførsel er ordensreglementet til skolen, jf. opplæringsloven § 9A-10. Elevene skal være kjent med skolen sitt ordensreglement. Vurderingen av orden henger sammen med om eleven er punktlig, forberedt og følger opp arbeid.
Elevene har plikt til å rette seg etter bestemmelser i lov, forskrift, reglement og instrukser.
- Elevene deltar i opplæringen i den form som er avtalt og bestemt.
- Elevene møter til undervisning og andre avtaler med det lærestoffet, utstyret og materiellet som kreves og er avtalt.
- Eleven plikter å melde fra til skolen fra første fraværsdag dersom han/hun er forhindret fra å møte opp på grunn av sjukdom eller andre årsaker. Eleven skal gi beskjed til skolen om han/hun må forlate opplæringen i løpet av dagen.
- Eleven informerer skolen om planlagt fravær på forhånd.
- Eleven leverer planlagte arbeid til avtalt frist. Eleven informerer skolen dersom skolearbeidet ikke kan følges opp til avtalt tid.
- Skolens eiendom, bygninger og utstyr behandles forsiktig og holdes ryddig.
- Læremidler på utlån og annet materiell lånt fra skolen skal leveres tilbake til avtalt tid eller umiddelbart etter avbrutt skolegang. Manglende innlevering vil medføre krav om erstatning.
- Elevene følger verne- og sikkerhetsregler og bruker det arbeidstøyet og verneutstyret som kreves i læreplan eller som er påbudt av skolen eller andre myndigheter.
- Elevene følger regler skolen har bestemt lokalt, jamfør § 8 i ordensreglementet.