§ 5 Sanksjoner ved regelbrudd
Brudd på ordensreglementet og andre regler som skolen har gitt, medfører konsekvenser. Refsingstiltak som benyttes må stå i rimelig forhold til regelbruddet, og tiltakene bør komme så nær regelbruddet i tid som mulig.
Skolen kan kun gjøre bruk av refsingstiltak som er hjemlet i ordensreglementet.
Ved brudd på ordensreglementet kan følgende refsingstiltak benyttes:
- Muntlig eller skriftlig påtale fra lærer eller rektor
- Tilstedeværelse på skolen før eller etter skoletid i forbindelse med samtaler med lærer/rektor og/eller utføring av pålagte oppgaver
- Pålegg om oppgaver for å rette opp skade som eleven har påført skolens eiendom eller eiendeler Erstatningsansvar
- Nedsatt ordenskarakter
- Nedsatt karakter i atferd
Ved alvorlige og/eller vedvarende brudd på ordensreglementet, kan slike særskilte tiltak iverksettes:
- Bortvisning fra lærers egen opplæringsøkt i inntil to klokketimer etter lærers avgjørelse.
- Bortvisning inntil fem dager etter rektors avgjørelse.
- Bortvisning for resten av skoleåret skjer i henhold til opplæringsloven § 9 A-11 og etter vedtak i fylkeskommunen. Dette kan medføre at eleven i tillegg taper sin rett til videregående opplæring etter § 3-1 i samme lov.